Τα οφέλη της Μαθητείας

By: Baralou Evangelia, Adjunct Assistant Professor of Organizational Behavior, Director of the MSc in Tourism Management

Μια ισχυρή τάση στην ανώτερη εκπαίδευση, αν και όχι καινούρια, αποτελεί η ενσωμάτωση της μαθητείας σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών. Οι φοιτητές φαίνεται να προτιμούν να κάνουν για ένα διάστημα τη μαθητεία παρά μια διπλωματική εργασία, όταν τους δίνεται η επιλογή. Για αυτό το λόγο, βλέπουμε σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα του εσωτερικού και του εξωτερικού την επιλογή ανάμεσα σε εκπόνηση διατριβής/διπλωματικής εργασίας και μαθητείας. Ας δούμε με λεπτομέρεια ποια είναι τα οφέλη από μια τέτοια επιλογή.

Καταρχάς, η μαθητεία δίνει στους φοιτητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν ουσιαστική εμπειρία. Η εμπειρία που είναι βασικό συστατικό της διαδικασίας απόκτησης γνώσης, λείπει από τους φοιτητές, κυρίως γιατί επιλέγουν να κάνουν το μεταπτυχιακό τους αμέσως μετά το πέρας των προπτυχιακών σπουδών τους και οι περισσότεροι δεν έχουν εργαστεί. Δίνεται λοιπόν η δυνατότητα στους φοιτητές να αποκτήσουν χρήσιμη εμπειρία, μέσα στον κλάδο που τους ενδιαφέρει και πιο συγκεκριμένα σε τομείς που τους ενδιαφέρουν. Η θεωρητική γνώση που αποκτάται κατά τη διάρκεια των σπουδών μπορεί με αυτό τον τρόπο να εξετασθεί και να επαναπροσδιοριστεί σε ένα αληθινό και συναφές οργανωσιακό πλαίσιο. Εκπαιδευτικά, η μαθητεία αποτελεί ένα από τους καλύτερους τρόπους σύνδεσης της θεωρίας με την πράξη. Ο μαθητευόμενος/η έχει τη δυνατότητα να βρεθεί σε ένα συναφές περιβάλλον οργάνωσης, να αντιμετωπίσει αληθινά προβλήματα που επιζητούν λύση, να αναλύσει και να συνθέσει καταστάσεις και φαινόμενα και έτσι να καλλιεργήσει δεξιότητες ανάλυσης και σύνθεσης. Επιπλέον ο μαθητευόμενος έχει την ευκαιρία να αναπτύξει εναλλακτικά σενάρια, να προτείνει λύσεις και ακόμη να λάβει μέρος στη διαδικασία λήψης μια σχετικής απόφασης. Αυτό που είναι πολύ σημαντικό για την ολοκλήρωση της μάθησης είναι η αξιολόγηση της απόφασης σε σχέση με το αποτέλεσμα που απέφερε.

Η μαθητεία δίνει μια ακόμη πολύ σημαντική ευκαιρία και αυτή είναι η επικοινωνία και συνεργασία με άλλους ανθρώπους που έχουν εμπειρία και γνώσεις στον κλάδο. Όταν μάλιστα η μαθητεία προωθείται μέσα σε πλαίσιο ομαδικής συμμετοχής, ο μαθητευόμενος εκπαιδεύεται και μαθαίνει να συνεργάζεται, να προτείνει, να διαφωνεί, να μοιράζεται και να νοιάζεται για το καλό της ομάδας. Η συμμετοχή σε ομάδες είναι απαιτητική και υποχρεώνει τον μαθητευόμενο να αποκτήσει δεξιότητες σε σχέση με τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και τη σύναψη σχέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας που δεν είναι μια πάντοτε ομαλή διαδικασία. Σε ένα οργανωσιακό περιβάλλον με πραγματικά προβλήματα και ανάγκες και συχνά την πίεση του χρόνου, ο μαθητευόμενος έχει τη δυνατότητα να κατανοήσει τις προκλήσεις και ευκαιρίες της ομαδικής απασχόλησης.

Ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα της μαθητείας είναι η δυνατότητα δημιουργίας γνωριμιών και δικτύωσης των φοιτητών στον κλάδο και τις επιχειρήσεις που επιθυμούν. Οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα μαθητείας σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μετακίνησης από μια χώρα σε άλλη και απόκτηση πλούσιας εμπειρίας που από μόνοι τους θα ήταν πιο δύσκολο να αποκτήσουν. Αυτή η δικτύωση εγγράφεται και δυναμώνει το βιογραφικό ενός υποψηφίου που μπορεί αργότερα να αποτελέσει εφόδιο στην εύρεση εργασίας. Δεν είναι σπάνιο η μαθητεία να οδηγήσει σε πρόσληψη και μόνιμη εργασία, όταν υπάρχει καλή συνεργασία και επικοινωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές (μαθητευόμενου/επιχείρησης).

Η μαθητεία δίνει ακόμη την ευκαιρία στους φοιτητές να πλησιάσουν και να κατανοήσουν διάφορες περιοχές του κλάδους τους και να αναπτύξουν μια πιο καθαρή εικόνα για το τι τους ενδιαφέρει και πως συνδέονται οι γνώσεις τους και οι δεξιότητες τους με συγκεκριμένα αντικείμενα. Για παράδειγμα, είναι συχνό το φαινόμενο, οι φοιτητές να προτείνουν ένα αντικείμενο ή περιοχή μαθητείας και όντας μέσα στον οργανισμό να ανακαλύψουν διαφορετικά αντικείμενα ενδιαφέροντος. Είναι λοιπόν μια καλή ευκαιρία να δει κανείς από κοντά τι σημαίνει πρακτικά η κάθε περιοχή απασχόλησης. Εδώ ίσως είναι χρήσιμο, η μαθητεία να δίνει την ευκαιρία μικρής περιστροφής σε διάφορα αντικείμενα στο βαθμό που αυτό γίνεται.

Τέλος είναι πολύ χρήσιμο να ειπωθεί ότι δεν είναι και δεν πρέπει να αποτελεί φθηνή εργασία. Οι υπεύθυνοι καθηγητές πρέπει να είναι σε στενή συνεργασία και επικοινωνία με τους μαθητευόμενους και τους εμπλεκόμενους οργανισμούς, ώστε να εξασφαλίζονται οι στόχοι που τίθενται στην αρχή ενός προγράμματος μαθητείας. Για αυτό το σκοπό, πρέπει η διαδικασία να σχεδιάζεται προσεκτικά, να τίθενται συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί στόχοι σε συνεργασία με τους φοιτητές και να υπάρχει συνεχής έλεγχος κατά τη διάρκεια εκπόνησης της μαθητείας. Στο τέλος αυτής, θα πρέπει να κατατίθεται από τους φοιτητές μια σύντομη περιγραφή και ανάκλαση της εμπειρίας και των γνώσεων που αποκτήθηκαν σε σχέση με το υπόλοιπο πρόγραμμα σπουδών. Μια καλά σχεδιασμένη διαδικασία μαθητείας μπορεί λοιπόν να αποτελεί ένα άριστο τρόπο ολοκλήρωσης της μάθησης σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s