Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο! Πρακτικές διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού που δεν κοστίζουν.

By Zoe Kourounakou, Director Applied Research & International Relations at ALBA, Coordinator of companies evaluation at the BEST WORKPLACES COMPETITION in GREECE

Σε μια εποχή που η πλειοψηφία των εταιρειών αμφιταλαντεύεται μεταξύ απολύσεων και μειώσεων μισθών, οι εταιρείες έχουν ανάγκη από στελέχη με τεράστια αποθέματα εσωτερικής κινητοποίησης και πίστης προς τον οργανισμό. Και πώς καταφέρνεις να κρατήσεις τα στελέχη σου κινητοποιημένα, σε εγρήγορση και με όρεξη για δουλειά όταν καλείσαι να απολύσεις τους συναδέλφους τους και να μειώσεις τους μισθούς τους; Έχοντας ήδη μειώσει τις παροχές τους και ζώντας μέσα στην ανασφάλεια της αγοράς είναι φυσικό οι εργαζόμενοι να νοιώθουν ξεκρέμαστοι, έρμαια των εξωτερικών παραγόντων και της αβεβαιότητας, χωρίς ιδιαίτερα κίνητρα να προσφέρουν το κάτι παραπάνω και χωρίς κέφι να δημιουργήσουν. Οι υπεύθυνοι ανθρώπινου δυναμικού των εταιρειών καλούνται να παίξουν τον ρόλο του κακού, ανακοινώνοντας τα κακά μαντάτα-αποφάσεις της εταιρείας, χωρίς οι ίδιοι να έχουν χρήματα να διαχειριστούν στο τμήμα τους για να αναπτύξουν πρακτικές εξισορρόπησης του εργασιακού κλίματος που έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα.

Τώρα περισσότερο από ποτέ το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού πρέπει να καινοτομήσει, να γίνει δημιουργικό , να βρει έξυπνες πρακτικές, με ελάχιστο κόστος για την εταιρεία αλλά ανεκτίμητη αξία για την βελτίωση του εργασιακού κλίματος και του ηθικού των εργαζομένων. Έπειτα από 10 χρόνια αξιολογήσεων των πρακτικών των εταιρειών που συμμετέχουν στην έρευνα BEST WORKPLACES έχουμε διαπιστώσει στο ALBA Graduate Business School ότι η καινοτομία και το εγκάρδιο ενδιαφέρον είναι αυτό που κάνει τις πολύ καλές εταιρείες να ξεχωρίζουν για το καλό τους εργασιακό κλίμα.

Πώς μια εταιρεία μπορεί να βελτιώσει την εσωτερική επικοινωνία με δημιουργικό τρόπο και να αναπτύξει τα επίπεδα εμπιστοσύνης μεταξύ των εργαζομένων και της διοίκησης; Κανονίζει γεύματα των εργαζομένων με την διοίκηση άνευ προϊσταμένων σε ένα κοντινό ταβερνάκι, διοργανώνει πρωινό καφέ μια φορά τον μήνα  με την διοίκηση για κουβεντούλα ή αφιερώνει χρόνο για να αναπτύξει μια εσωτερική εφημεριδούλα όπου οι εργαζόμενοι παίζουν τον κυρίαρχο ρόλο στην συγγραφή των κειμένων χρησιμοποιώντας την φαντασία τους και την δημιουργικότητας τους. Ο χρόνος οργάνωσης τέτοιου είδους πρακτικών είναι σίγουρα ένα θέμα για ένα αποδεκατισμένο τμήμα ανθρώπινου δυναμικού, παρόλα αυτά όμως η δημιουργία εμπιστοσύνης μεταξύ της εταιρείας και των εργαζομένων είναι ανεκτίμητη, ειδικότερα τώρα σε καιρούς ύφεσης.

Πώς μια εταιρεία μπορεί να βελτιώσει την συντροφικότητα και την ομαδικότητα της χωρίς να ξοδέψει μια περιουσία σε γκαλά και ταξίδια; Διοργανώνοντας θεατρικές και αθλητικές ομάδες που προπονούνται στον ελεύθερο τους χρόνο, καθιερώνοντας απογεύματα με τουρνουά τάβλι, scrubble, ταμπού, παραγγέλνοντας πίτσες και βάζοντας ένα ποδοσφαιράκι στον χώρο εστίασης των εργαζομένων. Διοργανώνοντας επίσης εξόδους εκτός γραφείου για bowling, karaoke, paintball, για θαλασσινό μπάνιο ή πικ-νικ κάποιο σαββατοκύριακο με έξοδα των ίδιων των εργαζομένων ή ακόμα η διοργάνωση καθαρισμού μιας παραλίας είναι απλοί τρόποι για να αναπτυχθεί ένα φιλικό και ευχάριστο περιβάλλον μεταξύ συναδέλφων. Ειδικά σε αυτόν τον τομέα, το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού μπορεί να σκεφτεί άπειρες καινοτόμες ιδέες για δραστηριότητες με ελάχιστο κόστος για την εταιρεία.

Και τι γίνεται με την ισορροπία εργασιακής και προσωπικής ζωής; Ειδικά τώρα που οι εργαζόμενοι καλούνται να δώσουν το κάτι παραπάνω και να καλύψουν τα κενά που έχουν προκύψει από την αποχώρηση άλλων συναδέλφων τους,το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού θα πρέπει να βρει τρόπους να αποσυμφορήσει εκείνους που εργάζονται παραπάνω ώρες ή τουλάχιστον να τους κάνει να νοιώσουν πως η εταιρεία εκτιμάει τον κόπο τους και τους αντιμετωπίζει ως ανθρώπους και όχι ως νούμερα παραγωγής. Αναδιαρθρώσεις τμημάτων και λειτουργιών, προσαρμογή αρμοδιοτήτων αλλά και προγράμματα επιβράβευσης, όχι απαραίτητα υλικής αλλά κυρίως ηθικής με δώρα συμβολικού χαρακτήρος θα πρέπει να μπουν στο πορτφόλιο των νέων πρακτικών διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού. Έξτρα ημέρες άδειας και μικρής αξίας δωράκια αλλά και πρακτικές όπως ημέρα της οικογένειας όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να φέρουν την οικογένεια τους στο γραφείο, ή ημέρα του κατοικίδιου ζώου, ομιλίες γιατρών και ειδικών για θέματα υγείας, συμβολικά δωράκια για την ημέρα της μητέρας, του πατέρα, την παγκόσμια ημέρα της γης, την γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου κοστίζουν ελάχιστα στην εταιρεία αλλά δημιουργούν την αίσθηση της οικογένειας, της φροντίδας και του ειλικρινούς ενδιαφέροντος προς τον εργαζόμενο, αξίες που χρειαζόμαστε περισσότερο από ποτέ αυτήν την εποχή.

Δεν κοστίζουν όλες οι πρακτικές διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού. Εταιρείες με ελάχιστα χρήματα στην διάθεση τους κατάφεραν να έχουν υψηλά επίπεδα εργασιακής ικανοποίησης και να διατηρούν ένα εξαιρετικό κλίμα με εργαζόμενους περήφανους και κινητοποιημένους να δώσουν το κάτι παραπάνω για την εταιρεία τους. Γιαυτό το σύνθημα είναι ένα: Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s